#26 5 rapowych kawałków przydatnych na lekcji języka polskiego #1

dzieci, mężczyzna, sen, kolory

Portal Newonce co jakiś czas publikuje w lepszym lub gorszym wydaniu podsumowania, zbiory kilku raperskich utworów, np. przydatnych na maturze. Zainspirowało mnie to do stworzenia mojej listy pięciu utworów, które okazały się przydatne w mojej szkole na lekcji języka polskiego. 




Kaliber 44 ''Moja obawa''

Kaliber 44 to zespół, którego zawsze wyróżniał styl rymowania (szczególnie na pierwszej płycie), a ich wszystkie 3 albumy uważane są za klasykę polskiego rapu. Na szczególną uwagę zasługuje ''Moja obawa'', ponieważ jest świetnym nawiązaniem do ''Dziadów'' części III Adama Mickiewicza, odzwierciedleniem Wielkiej Improwizacji. ''Moja obawa'' to utwór, na który można spokojnie powołać się na maturze odwołując się do jego przekazu, wspomnienego nawiązania oraz rozpatrzeć go pod względem budowy i zastosowanych środków artystycznych. 



donGURALesko ''Raskolnikov''

''Raskolnikov'' to kawałek, który warto znać, ponieważ stanowi odniesienie do lektury ''Zbrodnia i kara'' Fiodora Dostojewskiego. Utwór odzwierciedla psychikę głównego bohatera książki stosując ciekawe zabiegi stylistyczne. W sam raz, by zabłysnąć na języku polskim!



Quebonafide ''Bollywood''

Nadchodząca płyta Quebonafide ''Egzotyka'' to 14 kawałków (w tym ''Bollywood''), które wyróżnia na pewno koncepcja. Album powstał podczas podróży po świecie. Tematyka płyty jest bardzo różnorodna, a każdy z utworów opowiada o innym miejscu na Ziemi jego kulturze, atmosferze, atutach oraz przemyśleniach rapera znajdującego się w danym środowisku. Przykładem jest kawałek 'Bollywood'', który powstał podczas pobytu w Indiach. Dotyka on spraw społecznych kraju, przeplatając tym samym odczucia oraz refleksje rapera związane z tym miejscem. Kiedy trzeba będzie powołać sie na konspekty społeczno-kulturowe warto znać jakiś kawałek z ''Egzotyki''.


52 Dębiec ''To My Polacy''

Jaki tekst kultury opisuje wady narodu lub sterotypy z nim związane? ''To My Polacy'' to pozycja dzięki, której bez problemu poradzisz sobie z takim zadaniem.Tekst utworu nie jest skomplikowany, a jego największym atutem  jest przekaz poświęcony stereotypom i wadom narodowym. Co najważniejsze kawałek szybko wpada w ucho i jest łatwy do zrozumienia nawet dla tych osób, które mają trudności w zrozumieniu tekstów z wieloma metaforami.


donGURALesko ''Złoty Róg''

''Wesele'' to lektura, która zaraz obok ''Pana Tadeusza'' i ''Dziadów'' Adama Mickiewicza jest nieunikniona na maturze. Z pomocą w zrozumieniu przekazu dramatu Stanisława Wyspiańskiego przychodzi donGURALesko, który w utworze ''Złoty Róg'' nawiązuje do ''Wesela'' w ''prostszej wersji''.



Mam nadzieję, że te 5 kawałków ulatwi Wam pracę na lekcji języka polskiego i przyda się do sprawdzianów lub powtórki przed maturą!


You Might Also Like

13 komentarze

  1. Propsy od polonistki! :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy28 maja, 2017

    "Pod względem budowy gramatycznej tekst nie jest skąplikowany"
    Czasami j.polski jest jednak bardziej skomplikowany, niż się wydaje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za poprawkę :) muszę się przyznać, że nie dopatrzyłam tego. Nie warto pisać pod presją czasu :D Pozdrawiam czujnego czytelnika!

      Usuń
  3. Matura już dawno za mną, ale faktycznie, ostatni numer - DGE - może być całkiem przydatny! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że DGE jeszcze nie raz pojawi się w takich zestawieniach :)

      Usuń
  4. Szczerze mówiąc, nigdy nie przypuszczałabym, że można na rap spojrzeć pod takim kątem! :D
    Świetny tekst i pomysł na niego, myślę, że przyda się niejednej osobie :)
    Pozdrawiam!
    Zapraszam na mój kanał na YT

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy wpis! Nie spotkałam się jeszcze z podobnym zestawieniem. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Aż żałuję, że już szkołę mam za sobą, bo męczyłabym swoją polonistkę o taką lekcje :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Bez sensu...Na blogspot jest juz parę takich zestawień :/ to taka kradzież cudzego pomysłu

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie uważam, żebym coś kradła. O ile mi wiadomo inspiracja serią „top 5” nie jest karalna. Sytuacja byłaby inna jeżeli bym skopiowała od kogoś cały wpis. Moje zestawienie jest oryginalne i może być takich nawet tysiąc, a moje będzie niepowtarzalne, bo jest napisane od A do Z przeze mnie na podstawie własnych doświadczeń. Idąc Twoim tokiem myślenia trzeba stwierdzić, że youtuber się powtarza robiąc następne Q&A, organizując rozdania, bo to „bez sensu” i to „taka kradzież cudzego pomysłu”, bo kiedyś ktoś zrobił to pierwszy. Zdrowa inspiracja Anonimie! Pozdrawiam serdecznie, autorka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Będę zaglądać:) Rap to nie do końca mój typ muzyki, szczególnie, jeśli zanim uda się znaleźć coś ciekawego, trzeba przebić się przez masę chłamu. Twój blog jest całkiem niezłym punktem zaczepienia:) Powodzenia w dalszym pisaniu:)

    OdpowiedzUsuń