#13 BSN SKO: ''W swoich tekstach pragnę pozostać sobą''

nuty, raper, grafika, muzyka

Oryginalność to cecha, która jest pożądana przez wielu raperów — szczególnie z polskiego undergroundu. Często na wiele sposobów młodzi artyści poszukują sposobów na ''wybicie się'' spośród masy innych twórców. Razem z Damianem ukrywającym pod tajemniczą ksywką ''BSN SKO'', postanowiłam porozmawiać o jego inspiracjach w tekstach, które czynią go wyjątkowym.


Od jak dawna interesujesz się rapem?

W wieku 10 lat zacząłem słuchać polskiego rapu między innymi takich artystów jak Peja, Liroy, Karamba i Magik. Zacząłem kupować kasety i wsłuchiwać się w ich teksty. Z czasem pojawiła się ciekawość, jak oni to robią, że ich teksty brzmią tak prawdziwie? Czytałem wywiady, biografie różnych raperów, dowiadywałem się o ich początkach i szukałem odpowiedzi na moje pytanie. Po jakimś czasie stwierdziłem, że ja też chciałbym dać coś od siebie dla innych i spróbować swoich sił w rapie. Pierwsze wersy zacząłem, pisać mając 15 lat. Oczywiście na początku wstydziłem się pokazywać innym swoich tekstów, ale z czasem uwierzyłem w siebie i zrobiłem krok w przód. Dzisiaj nagrywam kawałki, staram się, by ciągle je ulepszać także pod względem technicznym. Myślę, że pod koniec 2017 roku w końcu uda mi się wydać swoją pierwszą płytę.

Wspominałeś o kilku raperach, którzy mniej lub bardziej przyczynili się do rozwoju polskiej rap sceny. Który z wymienionych przez Ciebie artystów i jego twórczość była dla Ciebie największą motywacją?

Z czasem zainspirował mnie Peja, ponieważ jego teksty dotykały życiowych trudności, na które często się napotykałem. Problemy z policją czy brak pieniędzy — chciałem opisać te sytuacje w moim odczuciu inspirując się tekstami Ryśka Peji. Jego twórczość działała na mnie motywująco, a jego biografia udowodniła, że nawet w najgorszych momentach można coś osiągnąć!

Kontynuując temat twórczości Peji — jak skomentujesz jego najnowszą płytę z DJ Zelem pod tytułem ''DDA''?

Moim zdaniem ostatnia płyta Peji to godna polecenia pozycja. Bardzo mi się spodobała i wywarła na mnie wrażenie. Polecam ją wszystkim tym, którzy jeszcze nie zdążyli jej posłuchać lub z góry stwierdzili, że nie jest warta posłuchania.  

Słuchając Twoich kawałków odniosłam wrażenie, że Twoje teksty odbiegają od narzuconych obecnie trendów na polskiej rap scenie. Czyżby było to przywiązanie do minionego nurtu oldschoolu czy po prostu jest to zabieg zyskania oryginalności w obecnym okresie newschoolu?

Myślę, że w pewnym stopniu jestem przywiązany do oldschoolu, ponieważ towarzyszył mi od najmłodszych lat. Zależy mi na oryginalności przy tak wielkiej liczbie nowych raperów nie tylko w polskim podziemiu. Jedni robią rap i potrafią przystosowywać się do nowych trendów, a drudzy niestety nie. Ja w swoich tekstach pragnę pozostać sobą, a co za tym idzie kierować się oryginalnością.  Zresztą... większość zapomniała, co to klasyka.

No właśnie ''większość zapomniała, co to klasyka'' - dlaczego tak jest?


Teraz większość słuchaczy nie wraca do starych nagrań. Być może wynika to ze słabej jakości w jakiej zostały nagrane tamte kawałki.

Zmieńmy trochę temat. Jakich wykonawców słuchasz na co dzień? I za co lubisz Cypisa?

Cypisa lubię za twórczość, ale najbardziej za skoczne imprezowe nuty, które odrywają mnie od codziennych spraw. Jego teksty nie poruszają poważnych tematów, ale zawierają pewien przekaz o dzisiejszych imprezach. Na co dzień słucham takich raperów jak TPS, DDK, Bonusa RPK lub Peji.

Kończąc wywiad chciałabym zapytać jakie są Twoje plany na przyszłość?

Ciągle dążę do celu i się rozwijam. Staram się tworzyć coraz lepsze teksty i udoskonalać je, a także wspinać się na wyższy poziom. Chciałbym wydać płytę, o której już wspomniałem, gdyż rap to moja pasja, bez której nie mogę żyć.

Dziękuję Ci za wywiad i życzę samych sukcesów! 

You Might Also Like

3 komentarze

  1. Bardzo fajny tekst, aż szkoda że masz tak mało czytelników.
    Co do rapera, życzę mu by w końcu wydał tą swoją pierwszą płytę.
    Czekam też na jakiś kolejny wywiad, z chęcią przeczytam :)
    http://recenzumkomiksiarza.blogspot.com/2016/12/basnie-arabskie-noce-i-dnie.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Następny wywiad pojawi się prawdopodobnie w Nowy Rok :) Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Kochana!
    Życzę Ci aby te Święta pozostały
    w twojej pamięci na wiele, wiele lat.
    A także co najważniejsze, zdrowia!
    No i oczywiście wszelakich blogerskich sukcesów :*!
    Wesołych Świąt!
    Mój blog ♥

    OdpowiedzUsuń